Klagomålshantering

Rutiner gällande klagomål och synpunkter

Enligt skollagen 4 kap 8 § ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda synpunkter och klagomål på utbildningen.

Om vår verksamhet inte motsvarar dina förväntningar eller om du känner missnöje med något, kan du kontakta oss. Det är viktigt för vårt fortsatta förbättringsarbete. Vi arbetar ständigt med att utveckla vår verksamhet.

  1. Kontakta verksamheten

Har du klagomål på något i verksamheten bör du i första hand vända dig till den det berör. Tycker du inte att du får rätt hjälp eller gehör kan du istället vända dig till rektorn. Du kan också vända dig direkt till rektorn om du anser så.

2. Kontakta rektor

Prata med rektor om ditt problem eller ditt missnöje. Om du efter samtalet fortfarande är missnöjd kan du kontakta huvudmannen, ordforande@montessoriskeppet.se.

3. Kontakta huvudmannen

Om du vill kan du vända dig direkt till huvudmannen. Hit vänder du dig också om du inte är nöjd med hur ditt klagomål hanterats av personal eller rektor. Om du vill ha en personlig återkoppling på ditt ärende behöver du lämna namn och kontaktuppgifter. Du har givetvis rätt att lämna klagomål anonymt. Du kan lämna ditt klagomål digitalt via mejl. Har du inte har möjlighet att mejla ditt klagomål digitalt går det bra att skicka dem med post till följande adress: Bodalsvägen 12, 181 36 Lidingö.

Vad händer efter du lämnat ett klagomål?

Vi kommer att kontakta dig gällande ditt klagomål. När ditt klagomålsärende avslutas får du ett skriftligt svar. Om du valt att vara anonym så utreds och dokumenteras klagomålet, men ingen återkoppling kommer att ske.

Har du frågor om klagomålshanteringen?

Kontakta rektor alternativt huvudmannen.

Kontaktuppgifter:

Rektor: rektor@montessoriskeppet.se, 072 – 858 25 80

Ordförande: ordforande@montessoriskeppet.se

Är du inte nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende?

Om du inte är nöjd med huvudmannens hantering av ditt ärende kan en anmälan om misstanke om missförhållanden lämnas till Lidingö Stad.